Brändipersoona ja asiakaskokemus

 

Brändin luomista voi lähestyä monella tapaa, mutta ehkä tehokkain tapa – etenkin, jos kyseessä on jollakin tasolla elämäntyylituote tai -palvelu – on persoonallisuus lähestymistapa. Moni markkinointi guru ja menestynyt toimitusjohtaja viittaa asiakaskokemuksen ja brändipersoonan tärkeyteen puhuessaan menestyksensä saloista. 

 

 

Mikä persoona?

Persoonallisuus lähestymistapa asettaa brändipersoonan markkinoinnin etulinjalle. Siinä annetaan brändille ihmismäisiä piirteitä kuten energinen, nuorekas, jalo tai sitkeä, jotta brändistä voidaan luoda peili, josta asiakkaat voivat nähdä itsensä tai johon he voivat pyrkiä. Persoonallisuus lähestymistapa mukailee ihmisten halua ostaa tuotteita - ei vain tuotteiden ominaisuuksien pohjalta - vaan myös itseilmaisun muotona. On todettu, että kuluttajat ovat kiintyneempiä ja lojaalimpia brändeille, joilla on selkeä brändipersoona kuin brändeille, joilla se on heikko tai joilla ei sitä ole lainkaan. Voisi väittää, että brändin arvo on siinä mitä tuotetta tai palvelua ympäröivä narratiivi saa kuluttajan tuntemaan itsestään.  

 

Miten hyödyntää?

Uutta brändiä luodessa voi hyödyntää tätä näkökulmaa brändin rakentamisesta ensin harkitsemalla kuka on kohdeyleisöni ja kohdentamalla tämän joukon mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Harkitse etenkin heidän unelmiaan ja tavoitteitaan. Hyvä tapa rakentaa brändi on kuvitella se ihmisenä, josta sitten peilata ominaisuuksia edustamaan brändiä. 

 

Voit kuvitella brändin henkilönä, jonka kanssa ihanneasiakkaasi tahtoisi olla ystävä tai jollaiseksi hän haluaisi tulla. Ilmaise näitä ominaisuuksia viestinnälläsi, visuaalisilla ominaisuuksilla, väreillä, sloganilla, työntekijöillä, typografialla, muodoilla, fyysisillä tiloilla, sisustuksella ja niin edelleen. Kaiken sen mistä asiakaskokemus koostuu, tulisi viestiä brändipersoonaa. Brändi ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä sillä se mielikuva, mikä asiakkaalle jää toiminnastasi on se mistä brändisi muotoutuu. Esimerkiksi luksushotelli The Ritz-Carlton on hotelliketju, joka on kuuluisa pikkutarkasta huomaavaisuudestaan asiakaskokemukseen. Henkilökunta tunnetusti menee äärirajoille varmistaakseen asiakkaidensa tyytyväisyyden, mukaan lukien tapauksen, jossa henkilökunta lennätti erikoiselintarviketta toisesta maasta asiakkaansa lapselle, jolla oli useita allergioita. Henkilökunta käyttää aina vieraiden nimiä puhutellessaan heitä, jotta kokemus on mahdollisimman henkilökohtainen ja Ritz:istä onkin tullut synonyymi korkeimman tason asiakkaan huomaavaisuuden ja luksuksen kanssa. 

 

 

KontaktiVerkko toimii ELY:n Markkinointi ja asiakkuudet-konsultointi palvelun asiantuntijana. Lue palvelusta lisää ELY:n sivulta ja täytä hakemus, jos haluat yhdessä pohtia yrityksellesi huippu markkinointi- ja myyntistrategian.