Hakusanatutkimus

 

Jotta voi tulla löydetyksi hakukoneista, kuten Googlesta, täytyy meidän tietää mitä asioita ihmiset etsivät hakukoneista. Tähän tarkoitukseen eli hakukoneissa näkyvyyden optimointiin eli hakukoneoptimointiin eli SEO:hon on avainsana-analyysi ja hakusanatutkimus tarkoitettu. Aiheesta puhutaan monella samankaltaisella termillä ja se voi helposti tuntua liian sekavalta tai tekniseltä perus-internettiä-surffaajan-tasoisen taidoille. Mutta itseasiassa ei aihealue sen perustasolla kovin monimutkainen ole. Vielä kun tänä päivänä on monia helppokäyttöisiä työkaluja entisestään helpottamassa hommaa, pystyy erottuvuuttaan hakukoneissa huomattavasti parantamaan lähes kuka tahansa.  

Tämän artikkelin tavoitteena on rikkoa avainsanatutkimukseen liittyviä fobioita ja tarjota selkeät askeleet oman yrityksesi näkyvyyden parantamiselle netissä. Aloitetaan! 

 

Mistä aloittaa? 

Avainsanatutkimuksessa asetetaan itsemme asiakkaan kenkiin ja mietitään millaisien hakujen kautta he saattaisivat päätyä verkkosivuillemme. Näitä hakusanoja sitten syötetään hakukoneoptimointi työkaluun (esim. Ahrefs, Ubersuggest tai Google Search Concole), joka kertoo meille, millaista näiden avainsanojen käyttö on. Se myös listaa vastaavia hakusanoja, joita ihmiset käyttävät.  

 

Useimmat työkalut kertovat ainakin seuraavanlaisia lukemia: 

  • Volyymi – kuinka monta kertaa hakusanaa käytetään keskimäärin kuukaudessa. 
  • Vaikeus – Kuinka iso kilpailu avainsanasta on. Tämä on tärkeä ottaa huomioon, eikä vain luottaa korkeaan kuukausittaiseen hakumäärään. Vaikeustaso riippuu kilpailevien sivustojen laadusta ja laajuudesta, siitä ilmeneekö avainsanoja sivustojen otsikoissa, ja kilpailevien sivustoille johtavien linkkien määrästä. Mitä korkeampi tämä numero, sitä vaikeampi. 
  • Trendi – työkalut usein myös havainnollistavat kaavalla millaisissa volyymeissa avainsanaa on käytetty viimeisen vuoden aikana. Tästä näet, jos avainsanaa käytetään esimerkiksi erityisen paljon kesäkautena. 

Näitä lukemia tarkkailemalla pystyt valikoimaan potentiaalisia avainsanoja, joita fiksusti asettelemalla verkkosivustollesi tulet löydetyksi hakukoneista.  

 

Käänteinen hakusanatutkimus 

Osa avainsanatyökaluista antaa myös analysoida tietyn sivuston, jolloin se listaa avainsanoja, joilla ihmiset ovat löytäneet sivuston. Tätä toimintoa voi käyttää esimerkiksi kilpailijan sivuston analysointiin.  

Älä kuitenkaan vain kopio kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja vaan kiinnitä huomiota erityisesti avainsanoihin, joita kilpailijasi eivät käytä, mutta joilla on hyvä volyymi-vaikeustaso-tasapaino, jotta voit erottua näillä avainsanoilla.  

 

Sisällön optimointi 

Hakukoneet pitävät siitä, jos avainsana esiintyy monessa paikassa sivulla, kuten otsikossa, URL-osoitteessa ja leipätekstissä.  

Huomioi, että kuvissa olevaa tekstiä hakukone ei pysty tunnistamaan, joten älä haaskaa aikaa hienojen kuvien sommitteluun, joihin olet sisällyttänyt parhaita avainsanoja, sillä ne jäävät huomioimatta.  

Sisällytä avainsanasi myös otsikkoon, joka näkyy hakukoneessa ja sen metakuvaukseen, eli otsikon alla olevaan lyhyeen kuvaukseen sivuston sisällöstä: 

 

Voit testata avainsanoja Googlettamalla niitä itse ja tarkastelemalla millaisia tuloksia haku tuottaa. Jos ensimmäinen hakutulossivu koostuu uusista sivuista, YouTube-videoista ja foorumeista, eikä avainsana esiinny niiden otsikoissa, olisi tällä hakusanalla suhteellisen helppo päästä hakutulosten kärkeen.  

Jos taas hakusivu täyttyy tuloksista, joilla hakusana on otsikossa, sivut ovat yli vuoden vanhoja, niillä on useita ulkoisia linkkejä, jotka johtavat sivuille (linkkien paljastamiseen voi käyttää SEO-työkaluja kuten Ahrefs) ja tunnistat sivut maineellisiksi, ei pienyrittäjien kannata lähteä kilpailemaan näkyvyydestä näillä avainsanoilla. Kuten esimerkiksi avainsana ”halvat lennot”: 

  

Muista siis, että vaikka suuret hakuvolyymit ovat houkuttelevia, on tärkeää ottaa huomioon myös niistä käytävä kilpailu (vaikeus). 

 

Tavoitteiden tarkennus 

Tarkat ja pitkät hakusanatermit kuten ”iPhone 12 Max Pro vs. Samsung Galaxy Note 21” toimivat yleensä hyvin konversioissa, sillä ne takaavat varmemmin, että sivusi sisältö vastaa sitä mitä hakija etsii. Ihminen, joka vierailee sivustollasi siis luultavammin suorittaa haluamasi toiminnon kuten oston tai rekisteröitymisen, eikä vain nopeasti käväise sivulla ja lähde. Jälkimmäinen tekee hallaa suosiollesi hakukone algoritmien silmissä. Muista siis, että enemmän kuin korkeita kävijälukuja haluat laadukkaita sivustolla vierailijoita.  

Toisaalta optimoimalla yhden sivun useammalle avainsanalle ulkoisten linkkien määrä kattaa kaikki avainsanat. Toisin sanoen et tarvitse useampaa ulkoista linkkiä jokaiselle erilliselle hakukoneoptimoidulle sivulle nostattamaan sen luotettavuutta hakukone algoritmin arvioinnissa vaan muutama riittää, kun kahden tai kolmen aiheen avainsanat ovat samalla sivulla.  

Älä kuitenkaan tee sivusta liian sekavaa, sillä se sekoittaa niin hakukone algoritmia kuin myös ihmisiä, jotka vierailevat sivullasi. Mieti siis tavoitettasi ja yritä löytää sopiva tasapaino mahdollisimman paljon konversioita tuottavien hakusanojen ja laadukkaiden ulkoisten linkkien hyödyn optimoinnin välillä.  

 

Toivottavasti tämä opas antoi sinulle työkalut lähteä itsevarmasti parantamaan verkkosivujesi näkyvyyttä hakuaalloilla. Hakusanojen ideointi, analysointi, vertailu ja sisältöön istuttaminen kuitenkin vie oman aikansa ja vaivansa, joten tilanteestasi riippuen saatat haluta kääntyä kokeneen asiantuntijan puoleen. Myös me KontaktiVerkolla tarjoamme verkkosivujen hakukoneoptimointipalvelua, niin sinä voit keskittyä siihen mikä sinulle tulee eniten luonnostaan. Ota yhteyttä.